Oszustwa loteryjne
Oszustwa loteryjne - oszuści wysyłają
maila do określonego internauty z informacją, iż został on zwycięzcą
danej loterii i zyskał nagrodę pieniężną. Podają jednak
warunek otrzymania nagrody - trzeba wpłacić określoną sumę na podane konto.
Oszuści działają w bardzo perfidny sposób i nierzadko podają się za
firmę loteryjną, która rzeczywiście istnieje. Należy zatem bacznie przyglądać
się nadchodzącym e-mailom, gdyż nawet jeśli w wiadomości pojawi się adres
rzeczywistej firmy, nie znaczy to, że z tego adresu informacja została
wysłana. Dodatkowo warto zawsze kierować się zdrowym rozsądkiem i pamiętać,
że cuda zdarzają się naprawdę rzadko - zatem, jeśli nie braliśmy udziału
w jakiejś loterii, to raczej niemożliwe jest, że wygramy w niej
cokolwiek.
Oszustwa na portalach
społecznościowych
Oszustwa na portalach
społecznościowych - najczęściej polegają na tym, iż przestępcy internetowi
włamują się na konto użytkownika np. Facebooka czy Naszej Klasy
i rozsyłają w imieniu właściciela profilu maile do jego znajomych.
Proszą o przesłanie jakiejś kwoty na podane konto (uzasadniają to
chociażby tym, iż zostali oszukani za granicą i nie mają pieniędzy na
powrót do kraju lub koniecznością kosztownego leczenia jakiegoś członka swojej
rodziny). Wiele osób przesyła środki finansowe, gdyż myśli, że prawdziwy
przyjaciel jest w potrzebie. Aby uniknąć tego typu oszustw należy przede
wszystkim stosować silne hasła, programy antywirusowe i antyszpiegowskie
oraz posiadać świadomość możliwych do pojawienia się zagrożeń, związanych
z portalami społecznościowymi. Czasem wystarczy telefon do znajomego, aby
stwierdzić oszustwo.
Oszustwa podczas zakupów internetowych.
Urwany
kontakt ze sprzedającym, a także brak przesyłki zakupionych przedmiotów może także
być przyczyną złożenia zawiadomienia o oszustwie. Internauci zainteresowani ofertą sprzedaży towarów, realizują przelewy
bankowe na konto sprzedającego, a następnie kontakt ze sprzedającym się urywa. Pamiętajmy,
że decydując się na zakupy za pośrednictwem Internetu musimy zachować
ostrożność i czujność. Zawsze upewnijmy się o wiarygodności i rzetelności osób
sprzedających interesujący nas asortyment na portalach aukcyjnych, jak też w
sklepach internetowych. Do czasu całkowitego sfinalizowania zakupu zachowajmy
wszelką korespondencję ze sprzedającym.
Zdarzało się, że oszuści kupowali od
pokrzywdzonych towar w postaci np.
laptopów i telefonów komórkowych. Następnie przesyłali do oszukanych osób
fikcyjny druk potwierdzenia przelewu. Pokrzywdzeni ufając, że pieniądze trafiły
już na ich konta, wysyłali swój sprzęt, nigdy tak naprawdę nie otrzymując
zapłaty. Czasem bywa, że oszuści przysyłają maile w imieniu pracownika jakiegoś
istniejącego banku, w którym ten „pracownik” prosi o skan potwierdzenia
wysłania paczki.
Oszustwa matrymonialne
Oszustwa
matrymonialne - najczęściej dotyczą wysyłania na przypadkowo pozyskany adres
e-mail np. określonego mężczyzny propozycji matrymonialnych.
Nierzadko
młodą, atrakcyjną kobietą okazuje się wówczas Rosjanka czy Ukrainka, która chce
przyjechać do kraju poznanego w sieci mężczyzny. Pojawia się jednak
problem, ponieważ nie ma środków na finansowanie podróży. Prosi zatem
o pomoc poznaną przez Internet osobę. Jeśli mężczyzna da się na to
nabrać, w niedługim czasie okazuje się, że zarówno kontakt jak i przesłane pieniądze przepadły.
Miłosne
oszustwa internetowe, których celem jest wyłudzenie pieniędzy, powodują
największe straty finansowe - wynika z raportu przygotowanego przez Federalną
Komisję Handlu USA. W roku 2018 komisja otrzymała zgłoszenia o 21 tys.
przypadków takich oszustw. Oszuści internetowi najczęściej wyszukują swoje
ofiary przez serwisy randkowe i media społecznościowe. Zazwyczaj korzystają z
fałszywych zdjęć i danych osobowych, a następnie nawiązują kontakt z wybranymi
osobami, którym przedstawiają wzbudzające emocje historie prowadzące do
wyłudzenia dużych sum pieniędzy.
Internetowi
naciągacze wyłudzili w ten sposób w ubiegłym roku 143 mln dolarów. Pojedyncza
ofiara miłosnych oszustów w sieci średnio naciągana jest na kwotę 2,6 tys.
dolarów - według analityków to siedmiokrotnie więcej, niż w przypadku innych
defraudacji.
Najbardziej
podatni na przestępstwa tego rodzaju są użytkownicy internetu w wieku od 40 do
69 lat. Osoby w tej grupie padają ofiarami oszustów dwa razy częściej niż
dwudziestolatkowie. Starsi ludzie pozwalają również naciągać się na wyższe
kwoty - wynika z raportu.
Fałszywe oferty pracy
Fałszywe
oferty pracy z zagranicy - spotykamy się tutaj z propozycją pracy
skierowaną do określonej osoby poszukującej odpłatnego zajęcia.
Zagraniczna firma proponuje bardzo
atrakcyjne zarobki przy wykonywaniu określonej czynności, głównie na zasadzie
zdalnej. Nieuczciwi "pracodawcy" proszą o dane konta bankowego,
aby można było dokonać przelewu za wykonaną pracę. Niestety po jakimś czasie
okazuje się, że dane te zostały wykorzystane do zrabowania pieniędzy
z kont innych osób, których dane przechwycili cyberprzestępcy. Można
powiedzieć, że dana osoba myśląc, że pracuje dla określonej firmy, staje się
pośrednikiem w kradzieży pieniędzy z innych kont. Dana osoba
nieświadomie bierze udział w dokonaniu czynu niedozwolonego -
udostępniając cyberprzestępcom swoje konto i pośrednicząc
w przelewaniu środków.
Oszustwa związane
z telemarketingiem
Nierzadko zdarza się, że do firmy czy
osoby prywatnej dzwoni osoba, która proponuje wykupienie domeny, reklamę na
jakimś portalu czy inną usługę. Bardzo szybko przesyła fakturę z podaną do
zapłaty kwotą. Zdarza się, że zgodę na przesłania oferty na e-maila traktuje
jak zdecydowanie się na określoną usługę. W przypadku nie uiszczenia
należności firma ta straszy podaniem do sądu lub wpisaniem do Krajowego
Rejestru Długów. Oszuści posuwają się w swojej manipulacji bardzo daleko -
nagrywają rozmowy i próbują je wykorzystać tak, aby dana osoba dla
"świętego spokoju" przelała im należność. Są to praktyki nielegalne
i nierzadko osoba dzwoniąca i podająca się za daną firmę nie ma z tą
firmą nic wspólnego.
Oszustwa nigeryjskie
Oszustwa
nigeryjskie - są to jedne z najstarszych oszustw, pojawiających się
w sieci do dziś. Zdarza się, że użytkownicy Internetu otrzymują na pocztę
elektroniczną wiadomość od rzekomego krewnego, lub osoby, która prosi nas
o pomoc w odzyskaniu określonej sumy pieniężnej. Najczęściej osoby te
piszą, iż kwotę (często odszkodowanie) chcą odzyskać od jakiegoś kraju (np.
Nigerii – stąd nazwa). Za pomoc w odzyskaniu środków oszuści obiecują
podzielenie się zyskami, lub konkretną nagrodę. Zdarza się, że internauci
uznają wiadomość za wiarygodną i godzą się na przelanie środków na konto
oszustów - aby im pomóc w odzyskaniu
pieniędzy. Pieniądze oczywiście nigdy do nich nie wracają, o czym
bardzo szybko mogą się przekonać. Również kontakt e-mailowy urywa się po przelaniu
danej kwoty.
Phishing - wykradanie informacji
Phishing
- polega na zdobywaniu nieuczciwymi metodami poufnych informacji, dotyczących
określonej osoby. Najczęściej oszuści podają się za godną zaufania firmę, lub
osobę, która potrzebuje w danym momencie określonych danych
osobistych. Bardzo często cyberprzestępcy wysyłają spam do dużej liczby osób,
podając fałszywą stronę i podającą się za konkretny bank czy sklep
internetowy. Po wejściu ofiary na fałszywą stronę przechwytywane są informacje
wpisywane przez ofiarę (taka sytuacja może dotyczyć chociażby nieprawdziwej
informacji o dezaktywacji konta i prośbie ponownego wpisania
wszystkich danych osobistych).
Jak bronić się przed wyłudzeniem podstępem naszych
osobistych danych?
·
Zachować czujność przy otrzymaniu
e-maila o podejrzanej treści i dokładnym sprawdzaniu adresu
e-mailowego nadawcy oraz pochodzenia wiadomości. Czasem strona do złudzenia
przypomina witrynę sklepu internetowego, banku, czy innego portalu ale
w rzeczywistości nią nie jest.
·
Trzeba systematycznie uaktualniać system
i oprogramowanie, stosować dobrej jakości programy antywirusowe
i antyszpiegowskie.
·
Nie można przesyłać e-mailem niezwykle
ważnych informacji, haseł dostępu ani numerów kart płatności.
·
Uniknąć phishingu pomoże także stosowanie
OpenDNS (są to darmowe serwery Domain Name System).
Nierzadko spotykanym zjawiskiem
powiązanym z phishingiem jest
także kradzież tożsamości.
Oszustwa SMS-owe
Oszustwa
SMS-owe w Internecie - celem tych niedozwolonych praktyk jest wyłudzenie
pieniędzy za pośrednictwem SMS-ów. Nierzadko można wejść na strony internetowe,
gdzie proponowane nam są takie usługi jak wysłanie e-kartki do znajomych czy
skorzystanie z porady wróżki. Istnieje oczywiście szereg stron, które
zajmują się tego typu działalnością i nie naciągają klientów. Nie mniej
jednak można spotkać się również z sytuacją, gdy strona prowadzona przez
oszustów podaje, iż kartka czy wróżba kosztuje kilka złotych, a w
rzeczywistości okazuje się dużo droższa. Jak się przed tym obronić? Przede
wszystkim czytać regulamin serwisu. Najczęściej firmy, które w ten sposób
oszukują klientów, działają wbrew pozorom legalnie - muszą więc w regulaminie podać faktycznie koszty.
Oszukańcze strony www z reklamą
cudownych specyfików
Zdarza
się, że serfując po Internecie trafiamy na strony, które w bajeczny sposób
reklamują specyfiki na uzdrowienie różnych chorób, organów ludzkiego ciała, cudowne
środki na schudnięcie itp. Proponują natychmiastową wysyłkę za kwotę np.
kilkuset złotych, dając często przy tym do zrozumienia, że jest to niebywała
okazja, a specyfik jest już na wyczerpaniu. Odradzają leczenie medyczne.
Tymczasem zamówienie okazuje się w najlepszym razie zwykłym placebo.
Oszustwa firm reklamowych i agencji
interaktywnych
Oszustwa
wybranych firm reklamowych i agencji interaktywnych - oszustwa dotyczą
w tym przypadku najczęściej aspektu tworzenia stron www.
Zlecając komuś stworzenie witryny powinniśmy zatem rozważnie wybierać agencje,
z usług której zamierzamy korzystać i zapoznać się z pozyskanymi
przez nią referencjami.
Niektóre
firmy bowiem po otrzymaniu zlecenia na stworzenie strony internetowej nie
zachowują się lojalnie wobec klienta. Po czasie zleceniodawca orientuje się, że
nie jest właścicielem swojej domeny i serwera, a jest nim agencja,
z usług której korzysta. Za środki finansowe klienta firma kupiła bowiem
domenę i sama jest jej właścicielem. Najczęściej okazuje się również, że
umowa podpisana została z agencją na długi czas.
Pomimo,
że instytucja nie działa fair play, musimy wtedy przez lata określone
w umowie płacić jej zawyżone stawki za obsługę techniczną
i koszty obsługi informatycznej. Aby uniknąć takiej sytuacji nie tylko
należy zapoznać się z opiniami o określonej agencji, z usług
której zamierzamy skorzystać. Sami powinniśmy przyswoić podstawową wiedzą
z zakresu tworzenia stron internetowych, a także zadbać, abyśmy to my
byli właścicielami serwera i domeny. Wszystkie faktury muszą się zgadzać
i należy to na bieżąco kontrolować. Dzięki temu w każdej chwili
będzie można zrezygnować z usług danej firmy, nie tracąc przy tym
domeny.
Jak uniknąć nieprzyjemności związanych
z oszustwami dotyczącymi telemarketingu i umów zawieranych
nieświadomie:
·
Nie należy traktować poważnie firm,
które dzwonią z zastrzeżonego numeru. Najlepiej w ogóle nie prowadzić
z takimi rozmowy.
·
Na pytanie o zezwolenie na
nagrywanie rozmowy firmy niewiadomego pochodzenia, należy odmówić
i rozłączyć się.
·
Nie należy decydować się na oferty
w trakcie rozmowy telefonicznej. Zawsze warto poprosić o przesłanie
informacji na e-maila. Szanujące klientów instytucje wiedzą, że chcą oni
zapoznać się z propozycją i na spokojnie rozważyć wszystkie za
i przeciw. Pospiech jak wiadomo jest złym doradcą.
·
Nie należy podawać danych dotyczących
kont bankowych czy posiadanych kart płatniczych.
·
Przed ewentualnym zawarciem umowy, po
otrzymaniu oferty pocztą tradycyjną lub elektroniczną, należy dokładnie
zapoznać się z regulaminem danego portalu. Dopiero wtedy, gdy jesteśmy
pewni dobrych zamiarów firmy, możemy podjąć z nią współpracę.
W przeciwnym wypadku narazimy się na nieprzyjemności.
Oszustwa mailingowe
Oszustwa
mailingowe - dotyczy sytuacji, gdy zleceniodawca płaci danej firmie za mailing
(rozsyłanie mail’i reklamowych), ale firma wykorzystuje nieuczciwe
i nieefektywne metody działania. Teoretycznie dana strona ma zwiększoną
oglądalność, ale w praktyce zawdzięczane jest to nieuczciwym praktykom -
między innymi płaceniu określonym osobom za klikanie w linki, dodawanie
opisów czy czytanie e-maili. Za zwiększoną odwiedzalnością strony nie idą wtedy
w parze zyski finansowe z mailingu. Aby uniknąć tego typu oszustw nie
należy rozliczać się z firmami, którym zleca się mailing według schematu
oglądalności, liczby wejść na stronę.
Oszustwa domenowe
Oszustwa
domenowe - (domain name selling scam) - polegają na tym, iż określona osoba
dzwoni do właściciela konkretnej domeny i proponuje wykupienie domeny
z inną końcówką (przedstawia się jako przedstawiciel jakiejś firmy
internetowej i "rzetelnie" uprzedza, że nieuczciwa konkurencja
chce wykupić domenę o tej samej nazwie co nasza, ale z inną
końcówką). Osoby, które dają się na to nabrać szybko przelewają pieniądze na
podane mailem konto. Po jakimś czasie okazuje się jednak, że wcale domeny
z inną końcówką nie wykupiliśmy, a tylko ją dzierżawimy. Dodatkowo
wydatek na domenę kilkukrotnie przewyższa zazwyczaj jej faktyczną cenę. Aby
uchronić się przed tego typu oszustwami należy:
Najważniejsze zasady, których przestrzeganie uchroni
nas przed oszustami:
·
Gdy otrzymasz wiadomość e-mail z
powiadomieniem od jakiejś firmy czy serwisu, sprawdź, czy została ona wysłana z
poprawnego adresu. Korzystając z Google jako przykładu, wiadomość powinna
pochodzić z adresu no-reply@accounts.com, a
nie no-reply@accounts.google.scroogle.com.
·
Gdy klikniesz łącze w takiej wiadomości,
upewnij się, że przechodzisz na prawdziwą stronę, a nie specjalnie
spreparowaną.
·
Korzystaj z programu antywirusowego zapewniającego
ochronę przed spamem i phishingiem — wykryje ono oszukańcze wiadomości e-mail i
ostrzeże Cię przed nimi.
·
Spam i phishing często pojawiają się
równolegle: oszuści masowo wysyłają wiadomości e-mail z nadzieją, że uda im się
wyłudzić od odbiorców określone informacje. Dla nich należące do użytkowników
dane osobowe mają bardzo dużą wartość, a więc często są one na celowniku, co
potwierdzają nie tylko publikowane w mediach historie, ale także nasze analizy
spamu na portalach pocztowych. Ogólnie celem takich wiadomości jest uzyskanie
dostępu do kont użytkowników lub numerów kart płatniczych za pośrednictwem
rozsyłanego pocztą phishingu czy socjotechniki.
Więcej informacji na: http://www.oszustwsieci.pl/
Przykładowa strona reklamowa oszustów oraz strona demaskująca oszukańczy proceder:
http://healthpipl.com/artykuly/dobry-sluch/przelomowa-kuracja-naturalnie-przywraca-sluch-w-28-dni/
http://healthpipl.com/artykuly/dobry-sluch/t-koniec-ery-aparatow-sluchowych.html
https://finanse.wp.pl/nieistniejacy-profesor-leczy-gluchote-olejkiem-6316496058812033a